İŞİTME ENGELLİ BİREYLERİN EĞİTİM SÜRECİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ANİMASYONLARDAN YARARLANMA
İŞİTME
ENGELLİ BİREYLERİN EĞİTİM SÜRECİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ANİMASYONLARDAN
YARARLANMA
Özet
Bu çalışmada ülkemizdeki işitme engelli bireylerin eğitim yaşantılarında
işitme kaybı nedeniyle yaşadıkları anlama ve kavrama problemlerinin bilgisayar
destekli animasyonlar yardımıyla ortadan kaldırılıp kaldırılamayacağı konusunda
işitme engelliler okulunda görev yapan öğretmenlerin mülakatlarla görüşleri alınmış,
ayrıca uygulanan anket çalışmasıyla problemler belirlenmeye ve çözüm önerileri
ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Giriş
Günümüzde bilgisayar destekli eğitim her gecen gün daha da önem
kazanmaktadır. Özellikle internetin yaygınlaşması ve uzaktan eğitim alanındaki
gelişmeler eğitimde bilgisayar kullanmayı vazgeçilmez hale getirmiştir. Özel eğitime
muhtaç çocukların eğitiminde de bilgisayar destekli eğitimden yararlanılmaktadır.
Dünyanın birçok ülkesinde üniversite ve araştırma merkezlerinde engellilerin
bilgisayar destekli eğitimi alanında yoğun çalışmalar yürütüldüğü görülmüştür. İşitme
engelli bireyler konuşma yeteneğini kazanabilmektedirler. Konuşma yeteneğinin
kazanılabilmesi için bireyin aynı dili konuşan bireylerle iletişim kurması
gerekmektedir.
Hedef Kitlesi
Karadeniz Bölgesindeki 2 ilde, İç Anadolu Bölgesinde ve Ege Bölgesinde 1 er
ilde toplam 6 farklı İşitme Engelliler Okulu
Yöntem
İşitme engelli bireylerin ve işitme engelliler okullarında
görev yapan öğretmenlerin mevcut problemlerini ortaya koymak ve bunlara çözüm
önerileri sunmak maksadıyla Karadeniz Bölgesindeki 2 ilde, İç Anadolu Bölgesinde ve Ege Bölgesinde 1 er
ilde toplam 6 farklı İşitme Engelliler Okulunda özel durum çalışması (case study)
yürütülmüştür. Çalışma ile ilgili verilerin toplanması amacıyla işitme engelli
eğitiminde yaşanan problemleri belirleyici ve bu problemlerin çözümünde bilgisayar
destekli eğitimden yararlanmanın etkisini belirleyici 24 sorudan oluşan bir
anket ve 10 adet açık uçlu sorudan oluşan mülakat hazırlanmıştır. Bire bir görüşme
yöntemiyle işitme engelli okulunda görev yapan 16 faklı branştaki 34 öğretmen
ve idareciye uygulanmıştır. Sonuçlar betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak
değerlendirilmiştir.
Çalışmada Kullanılan
Materyal
bilgisayar destekli eğitimden yararlanmanın etkisini
belirleyici 24 sorudan oluşan bir anket ve 10 adet açık uçlu sorudan oluşan
mülakat hazırlanmıştır. Bire bir görüşme yöntemiyle işitme engelli okulunda görev
yapan 16 faklı branştaki 34 öğretmen ve idareciye uygulanmıştır.
Çalışmanın Sonuçları
İşitme engelli öğrenciler özellikle soyut kavramları
anlamada güçlük çekmektedir. Öğrencilerin bilgisayar ve teknolojiye olan yüksek
ilgileri göz önüne alınarak görsel yönden zengin, etkileşimli bilgisayar
destekli materyaller geliştirilerek bu sorun ortadan kaldırılabilir. Özellikle
öfke, sinir, mutluluk, sevinç gibi duyguları ifade etmede hikâyeleştirilmiş
animasyonlardan yararlanılabilir.
Öneriler
Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenler işitme engelli
bireylerin bilgisayar destekli eğitimi için derslerde bilgisayarlar
animasyonlarından faydalanma konusunda yeterince bilgilendirilmelidir. Ayrıca
okullar eğitim teknolojileri konusunda yeterince organize edilmelidirler.
Bu destek teknik destek personeli, ilgili eğitim yazılımları
ve eğitim uzmanları olarak tanımlanabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder