İŞİTME ENGELLİ BİREYLERİN EĞİTİM SÜRECİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ANİMASYONLARDAN YARARLANMA

İŞİTME ENGELLİ BİREYLERİN EĞİTİM SÜRECİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ANİMASYONLARDAN YARARLANMA

Özet
Bu çalışmada ülkemizdeki işitme engelli bireylerin eğitim yaşantılarında işitme kaybı nedeniyle yaşadıkları anlama ve kavrama problemlerinin bilgisayar destekli animasyonlar yardımıyla ortadan kaldırılıp kaldırılamayacağı konusunda işitme engelliler okulunda görev yapan öğretmenlerin mülakatlarla görüşleri alınmış, ayrıca uygulanan anket çalışmasıyla problemler belirlenmeye ve çözüm önerileri ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Giriş
Günümüzde bilgisayar destekli eğitim her gecen gün daha da önem kazanmaktadır. Özellikle internetin yaygınlaşması ve uzaktan eğitim alanındaki gelişmeler eğitimde bilgisayar kullanmayı vazgeçilmez hale getirmiştir. Özel eğitime muhtaç çocukların eğitiminde de bilgisayar destekli eğitimden yararlanılmaktadır. Dünyanın birçok ülkesinde üniversite ve araştırma merkezlerinde engellilerin bilgisayar destekli eğitimi alanında yoğun çalışmalar yürütüldüğü görülmüştür. İşitme engelli bireyler konuşma yeteneğini kazanabilmektedirler. Konuşma yeteneğinin kazanılabilmesi için bireyin aynı dili konuşan bireylerle iletişim kurması gerekmektedir.
Hedef Kitlesi
Karadeniz Bölgesindeki 2 ilde,  İç Anadolu Bölgesinde ve Ege Bölgesinde 1 er ilde toplam 6 farklı İşitme Engelliler Okulu
Yöntem
İşitme engelli bireylerin ve işitme engelliler okullarında görev yapan öğretmenlerin mevcut problemlerini ortaya koymak ve bunlara çözüm önerileri sunmak maksadıyla Karadeniz Bölgesindeki 2 ilde,  İç Anadolu Bölgesinde ve Ege Bölgesinde 1 er ilde toplam 6 farklı İşitme Engelliler Okulunda özel durum çalışması (case study) yürütülmüştür. Çalışma ile ilgili verilerin toplanması amacıyla işitme engelli eğitiminde yaşanan problemleri belirleyici ve bu problemlerin çözümünde bilgisayar destekli eğitimden yararlanmanın etkisini belirleyici 24 sorudan oluşan bir anket ve 10 adet açık uçlu sorudan oluşan mülakat hazırlanmıştır. Bire bir görüşme yöntemiyle işitme engelli okulunda görev yapan 16 faklı branştaki 34 öğretmen ve idareciye uygulanmıştır. Sonuçlar betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak değerlendirilmiştir.
Çalışmada Kullanılan Materyal
bilgisayar destekli eğitimden yararlanmanın etkisini belirleyici 24 sorudan oluşan bir anket ve 10 adet açık uçlu sorudan oluşan mülakat hazırlanmıştır. Bire bir görüşme yöntemiyle işitme engelli okulunda görev yapan 16 faklı branştaki 34 öğretmen ve idareciye uygulanmıştır.
Çalışmanın Sonuçları
İşitme engelli öğrenciler özellikle soyut kavramları anlamada güçlük çekmektedir. Öğrencilerin bilgisayar ve teknolojiye olan yüksek ilgileri göz önüne alınarak görsel yönden zengin, etkileşimli bilgisayar destekli materyaller geliştirilerek bu sorun ortadan kaldırılabilir. Özellikle öfke, sinir, mutluluk, sevinç gibi duyguları ifade etmede hikâyeleştirilmiş animasyonlardan yararlanılabilir.
Öneriler
Araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmenler işitme engelli bireylerin bilgisayar destekli eğitimi için derslerde bilgisayarlar animasyonlarından faydalanma konusunda yeterince bilgilendirilmelidir. Ayrıca okullar eğitim teknolojileri konusunda yeterince organize edilmelidirler.

Bu destek teknik destek personeli, ilgili eğitim yazılımları ve eğitim uzmanları olarak tanımlanabilir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Özel Eğitim Değerlendirme Türleri

Kali Linux kurulumunda karşılaşılan hatalar