Özel Eğitim Değerlendirme Türleri
DEĞERLENDİRME TÜRLERİ
Özel gereksinimi olan çocukların farkına varılmasında, tanılanmasında, uygun eğitim ortamlarına yerleştirilmesinde, programların hazırlanmasında ve ilerlemelerin izlenmesinde çeşitli değerlendirme teknik ve araçlarından yararlanılmaktadır. Bu araçlar çeşitli seviyelerde uzmanlık bilgisini ve deneyimini gerektirir. Bu yaklaşımların birçoğu eğitsel değerlendirmeyi gerçekleştirmek için kullanılır. Bu tekniklerin bazıları ise ilk değerlendirmede ya da programdaki başarıyı izlemek için, bazıları da tanılama ya da bir kuruma yerleştirme amacıyla kullanılır. Değerlendirme teknik ve araçları formal değerlendirme ve informal değerlendirme olmak üzere iki grupta toplanmaktadır.
Formal Değerlendirme ve Türleri
Formal değerlendirme, öğrencilerin çeşitli öğretim alanlarındaki durumlarının aynı yaş
grubundaki diğer öğrencilere göre nasıl olduğunu belirlemek için kullanılır. Okullardaki formal
değerlendirmenin amacı öğrencilerin okul programlarındaki düzeyini ve akademik
ilerlemelerini, akranlarına göre karşılaştırmaktır.
Standartlaştırılmış Başarı Testleri
Öğrenciler için eğitsel kararlar vermede en yaygın kullanılan araçlardan biri standartlaştırılmış
başarı testleridir. Bu testler öğrencilerin akademik yeterliklerini ya da programdaki
ilerlemelerini ölçmek için desenlenmiştir.
Grup Başarı Testleri: Standartlaştırılmış grup başarı testleri aynı anda büyük bir gruba
uygulanabilen testlerdir. Öğretmenler tarafından sınıfa ya da programa girmesi gereken
öğrencileri belirlemek istendiğinde uygulanan testlerdir. Bu testlerle öğrenciler programın
ayrıntılarına girmeden sadece temel özellikleri dikkate alınarak değerlendirilir.
Bireysel Başarı Testleri: Bireysel testlerde test veren ile alan yüz yüze ilişki içindedir. Bu
nedenle bireysel testler bir uygulayıcı tarafından bir defada yalnız bir kişiye uygulanabilen
testlerdir. Özel gereksinimi olan öğrencilerin değerlendirilmesinde daha çok bireysel başarı
testlerinden yararlanılmaktadır. Örneğin, bireysel tanılayıcı matematik testi; sayılar ve sayılarla
yapılan işlemler, geometri, ölçme ve veri öğrenme alanlarını içeren alt testlerden oluşur. Bu tür
matematik testinde öğrencinin her öğrenme alanındaki performans düzeyini görmek mümkün
olabilmektedir. Öğrencinin güçlü ve zayıf yönleri belirlenebilir. Bu nedenle bireysel başarı
testleri genelde eğitsel kararlar vermek için kullanılabilir.
Psikolojik Testler
Psikolojik testler daha çok zeka ve öğrenme yeterliklerinin ölçümü ile ilgili testleri kapsar. Özel
gereksinimi olan öğrencilerin başarı ve başarısızlık nedenlerinin zeka ve öğrenme yetersizliği
ile ilgisi olup olmadığını tanılamak için kullanılır. Bu testler bu alanda deneyimi olan uzmanlar
tarafından uygulanır ve elde edilen sonuçlar yorumlanır. Psikolojik testlerin genel amacı
öğretim durumlarında öğrencinin öğrenmesini etkileyen temel yetenekleri ölçebilmektir. Bu
yetenekler öğrencilerin test maddelerine verdikleri tepkilere dayalı olarak yorumlanır.
İnformal Değerlendirme ve Türleri
İnformal değerlendirme, öğrencilerin çeşitli öğretim alanlarındaki işlevde bulunma düzeylerini
belirlemek amacıyla gerçekleştirilir. Standartlaştırılmış testlerle elde edilen bilgiler, özel
gereksinimi olan öğrencinin öğretimini planlamaya yeteri kadar katkıda bulunmaması
nedeniyle pek çok eğitimci, standart testlere alternatif olarak informal değerlendirme
ölçümlerini benimsemektedirler. İnformal değerlendirme testleri öğrencinin izlediği programla
ya da gerçek dünyadaki görevleriyle ilgili performans ölçümlerini içerir.
Programı Temel Alan Değerlendirme
Programı temel alan değerlendirme ulusal normları esas alan standartlardan daha çok sınıf ya
da okul programlarındaki amaçlara dayalı olarak öğrenci performansının değerlendirmesinde
kullanılan bir yöntemdir. Programı temel alan değerlendirme, standart başarı testlerinin sınırlı
yararlarına karşılık, alternatif bir yöntemdir. Programı temel alan değerlendirme, sınıfta
öğretimi yapılan beceri ve kavramların ölçülmesi üzerinde durur. Bu tür değerlendirme ile
öğrenciler, bir sınıfta, okulda akranları arasında öğrenme farklılıkları, normlar kullanılmadan
karşılaştırılabilir.
Ölçüt Bağımlı Değerlendirmeler
Ölçüt bağımlı değerlendirme öğrencinin performansını başka öğrencilerin performansı ile
karşılaştırmak yerine, öğrencinin ölçülen alanda listelenen amaçlardaki yeterliliği belirlenmeye
çalışılır. Bu nedenle bireyselleştirilmiş eğitim programlarının geliştirilmesi için elverişlidir.
Genel eğitim hizmetlerinden yeteri kadar yararlanamayan öğrenciler için ölçüt bağımlı
değerlendirme bir alternatif değerlendirme olarak düşünülebilir.
Yorumlar
Yorum Gönder